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FELIPE SANTANDER


Felipe Santander is a visual artist based in Chaitén, Chile. He was born and raised in Independencia, a commune in the city of Santiago, surrounded by local popular street graphics and the textile trade. He studied graphic design, and once having had experience in marketing agencies, he enrolled in Facultad de Artes at Universidad de Chile where he found himself in the right place to further his research and develop the visual language which would, in a more direct sense, relate with his interests and motivations within the world of graphic art.


“I decided to add repetition to my silk screening process by adding layers of colors using textile materials, which is what I had readily available. It wasn’t a casual choice. My grandmother and mom studied dressmaking while my dad worked at a printing house handling the machinery. As a child, I was hugely influenced by graphic art. I like to think of what I do as a fusion of my parents’ work. I’ve taken on what I’ve inherited but by telling different stories.”


His work is made up of compositions that are materialized through the recollecting, superimposing, and sewing of various layers of diverse materials like plastic, synthetic leather, vinyl, and others, depending on the specific textural and color needs of a piece.


For his first artwork, titled HILVANADO, he presented a set of problems stemmed from his experience of consuming media relating to a murder where the victim’s body was dismembered. He began his research with what was being presented on television and gathered all available printed articles and photographs that touched on the case. The accumulated material was worked on in different ways until a common denominator seemed to thread the collection and the dismembered body in question, finally producing an image based on the various elements involved. It was the first time that leather was used as a medium for both real and symbolic reasons.


“My work is a massive puzzle constantly in process and mainly speaking about reunification. Reunification of a body, a life, an experience, an idea by using a sewing machine as the main tool.”



Felipe Santander es artista visual y vive en Chaitén, Chile. Nació y creció en la comuna de Independencia, en la ciudad de Santiago, rodeado de gráfica popular y comercio textil. Estudió Diseño Gráfico, y habiendo trabajado en algunas agencias de publicidad, ingresa a la Facultad de Artes de la Universidad de Chile donde encuentra el ambiente apropiado para la investigación y desarrollo de lenguajes visuales que se relacionaran, de una forma mas directa, con sus intereses, motivaciones y referentes en el mundo de la gráfica.


“Decidí repetir el ejercicio serigráfico de superponer capas de colores, utilizando materiales textiles, que era lo que tenía más a mano. La idea no era casual. Mi abuela y mi mamá estudiaron corte y confección, mientras que mi papá trabajaba en una imprenta, manejando máquinas de impresión. De niño tuve una gran influencia de la gráfica. Me gusta pensar que lo que hago es la fusión de los oficios de mis padres. Me hago cargo de esa herencia, pero contando otras historias”.


Su obra está compuesta de composiciones que son materializadas a través de la recolección, superposición y posterior costura de capas de diversos materiales como plástico, cuero sintético, vinilo y otros dependiendo de las necesidades de textura y color.


En su primer proyecto de carácter artístico titulado HILVANADO, presentaba una seguidilla de problemas provenientes de su experiencia como espectador en términos mediáticos de un asesinato en el que la víctima fue descuartizada. El artista comenzó una investigación a través de las imágenes que le otorgaba la televisión, además extrajo de los diarios todo artículo y fotografía relacionada con el tema. El material se trabajó de distintos modos, hasta encontrar un problema común que lo daba la recolección de material y la propia recolección del cuerpo despedazado, tensándose en el trabajo medial de componer una imagen a partir de diversos elementos. Fue la primera vez que utilizó el cuero como medio significante de un cuerpo repartido en términos reales y simbólicos.


“Mi trabajo es un enorme rompecabezas en constante proceso que habla principalmente de la reunificación. La reunificación de un cuerpo, de una vida, de una experiencia, de una idea, todo eso utilizando la máquina de coser como herramienta principal”.



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