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LARMAGAZINE.021 Peaceful Context

January 18, 2016

 

 

 

 Cover by Catherine Bagnall Photo credit: Alicia Young

 

For me, being from Colombia and living in Mexico, it is hard to imagine what it would have been like to grow up in a peaceful context… a real peaceful one, and to live without fear of going out of my house and being robbed, to say the least. Through movies, the media, or even with the help of history books, one could make himself an idea of how life is in such places. However, it is probable that the people who live there have a different way of addressing general issues.

 

Many people think of peace as the opposite to war or violence. Despite that, in this new issue we try to deal with the concept of peace as an independent condition that stimulates one type of thought, sensibility and creativity that in most cases allows exploring the world from a perspective that goes beyond survival. As usual, we do not propose a thesis with this magazine, since pages and editing timelines are never enough. Conversely we want to invite the readers to ask themselves for a moment: what kind of conflicts, issues or problematics could worry artists hailing from such countries as Iceland, Norway, New Zealand, etc.? What do artists talk about when the context they live in is filled with security and tranquility? If violence is an inherent part of human condition, how can someone who hasn’t experienced it analyze such concept? Is there really something like a peaceful context?

 

For this issue we´ve sought to at least sow that concern, and present the proposals of certain artists that don’t necessarily talk about peace or peaceful contexts, but whose works evidence a kind of aftermath of violence. The truth is most of them share the fact of being born and raised in countries or cities considered peaceful. For example: Rúrí, who besides presenting her portfolio on this issue, held a conversation with Mexican artist María Fernanda Barrero, with whom she has many ideas and interests in common. We also include an interview with Grazia Toderi by our dear contributor Emireth Herrera, as well as a conversation between Catherine Bagnall and Martín Patrick, whose portfolios you can also find in this edition alongside other very important ones from Elias Bjorn, Sabine Kakuno, Naoya Hatakeyama and Kalle Katalia.

 

Our special guest is Diego Buongiorno with Bush Project. And for our music special our dear editor Daniel Vega shares with us a very interesting text about the peaceful works of composer/producer Brian Eno.

 

 

CONTEXTOS PACÍFICOS

Portada de Catherine Bagnall. Fotografía de Alicia Young

Para mí, que soy de Colombia y vivo en México, es difícil imaginar cómo hubiera sido crecer en un contexto pacífico… realmente pacífico, y vivir sin el miedo a salir de la casa y ser robada, por decir lo mínimo. A través del cine, los medios de comunicación, o incluso con la ayuda de libros de historia, uno podría hacerse una idea de cómo es la vida en estos lugares. Sin embargo es probable que la manera de abordar temas en general por parte de quienes viven allí sea diferente a la nuestra. 

 

Muchas personas piensan en la paz como el opuesto de la guerra o la violencia. Pese a ello, en esta edición tratamos de abordar el concepto de la paz como una condición independiente que estimula un tipo de pensamiento, sensibilidad y creatividad que en la mayoría de casos permite explorar al mundo desde una perspectiva que va más allá de la supervivencia. Como siempre, no queremos proponer una tesis con la revista, pues las páginas y el tiempo de edición nunca son suficientes. En cambio, pretendemos invitar al lector a preguntarse a sí mismo por un momento: ¿qué tipo de conflictos, temas o problemáticas pudieran inquietar a artistas provenientes de países como Islandia, Noruega, Nueva Zelanda, etcétera? ¿De qué hablan los artistas cuando el contexto en el que viven, la seguridad y la tranquilidad son patentes? ¿Si la violencia es parte inherente de la condición humana, cómo alguien que no la ha experimentado puede analizar este concepto? ¿Existe realmente un contexto pacífico? 

 

Para esta edición nos hemos propuesto sembrar al menos esa inquietud, y presentar las propuestas de ciertos artistas que no necesariamente hablan de paz o de contextos pacíficos, pero cuyos trabajos evidencian una especie de aftermath de la violencia. Ciertamente la mayoría de ellos comparten el hecho de haber nacido y crecido en países o ciudades considerados como pacíficos. Por ejemplo: Rúrí, quien además de presentar su portafolio en esta edición, mantuvo una conversación con la artista mexicana María Fernanda Barrero, con quien tiene muchas ideas e intereses en común. Incluimos también una entrevista a Grazia Toderi por parte de nuestra querida colaboradora Emireth Herrera, al igual que una conversación entre Catherine Bagnall y Martín Patrick, cuyos portafolios también podrán encontrar en esta edición al lado de otros muy importantes como Elias Bjorn, Sabine Kakuno, Naoya Hatakeyama y Kalle Katalia

 

Nuestro invitado especial es Diego Buongiorno con Bush Project. Y para nuestro especial de música nuestro queridísimo editor Daniel Vega nos comparte un artículo muy interesante sobre la obra pacífica del compositor y productor Brian Eno.

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