PRIVACY POLICY

All RIGHTS RESERVED / TODOS LOS DERECHOS RESERVADOS COPYRIGHT © 2016 LARMAGAZINE

Monterrey, Nuevo León, México. CP 64920

Paisajes Numéricos

December 18, 2018

deslice hacia abajo para leer en español

Incidencia, Anni Garza Lau 

 

Curated by Doreen A. Ríos with the participation of artists Anni Garza Lau, Iván Abreu, Jaime Lobato, Jorge Alberto Cid and Malitzin Cortés, Paisajes Numéricos had its first showing on November 26th. This project does not actually take place in the context of the exhibition; not as one would initially assume. This unique exhibition has its place in virtual space and it will be up for viewing at paisajesnumericos.com for one year.

 

The curator’s point of departure began with wanting to offer diverse ways of decoding the operating systems of complex web databases. Known as “Big Data”, it is an immense accumulation of data gathered by the millions of online interactions that happen through social media and other service platforms. This type of virtual archives are characterized by the efficiency with which they can process millions of individuals’ information, whom paradoxically ignore the fact that their profiles are being evaluated with precision by algorithms and artificial intelligence. The fact that there can be complications to such elaborate data supposes a new socioeconomic and political world order along with a new configuration of reality. According to the curator, a quantifiable world like ours denotes the need to understand how these database operating systems work, which is why it's important to translate them to a legible format to all.

 

Derrumbe, Jaime Lobato 

 

 

Paisajes Numéricos is the result of navigating through an infinite sea of data, with the end goal of creating an experience capable of connecting an audience with a collective digital portrait of all mexicans. Each of the projects is unique in its kind and adheres to the use of your senses to bridge between the binary code and the assistants. From playful activities to exercises that test your perception, this exhibition moves digital research to a tactile, olfactory, visual and auditory plane. The different pieces find their place on the web to expand their reach and then materialize outside the screen.

 

The genius and creativity of the invited artists to this project was palpable in their use of public data through the datos.gob.mx portal; which made possible the translation of data to a more legible one. What are the structural patterns produced by data, links and entities within this Mexican official government portal? To get an answer, we invite you to visit and, at first hand, experience what this group of artists created.

 

 

-----

 

Minotauros, Iván Abreu 

 

El pasado 26 de noviembre se inauguró la muestra titulada Paisajes Numéricos con curaduría de Doreen A. Ríos y la participación de los artistas Anni Garza Lau, Iván Abreu, Jaime Lobato, Jorge Alberto Cid y Malitzin Cortés. Dicho proyecto no ocurre en el contexto habitual de una exposición; o al menos de la manera que uno asumiría en un primer momento. Y es que esta singular exposición tiene lugar en el espacio virtual de la red, y será albergada durante todo un año en el portal: paisajesnumericos.com

 

La premisa desde la que partió la curadora es la de ofrecer diversas maneras de descifrar el funcionamiento de complejas bases de datos en internet. El así llamado “Big Data” es un inmenso cúmulo de información obtenida a partir de la interacción de millones de usuarios con redes sociales y servicios. Este tipo de archivos virtuales se caracteriza por una enorme eficiencia en el procesamiento de datos sobre millones de individuos, que paradójicamente ignoran la precisión con la que son evaluados sus perfiles por medio de algoritmos e inteligencias artificiales. El hecho de que en la actualidad existan compilaciones de datos tan elaboradas supone un nuevo orden socioeconómico y político mundial, además de una nueva configuración de la realidad. Según la curadora, en un mundo cuantificable como el nuestro se hace evidente la necesidad de entender cómo operan estas bases de datos, por lo que es importante traducirlas a formatos accesibles para todos.

 

Resiliencia, Malitzin Cortés

 

Paisajes Numéricos es el resultado de navegar en un mar infinito de datos, con la finalidad específica de crear una experiencia capaz de conectar a la audiencia con una especie de autorretrato colectivo digital de los mexicanos. Cada uno de estos proyectos es único en su tipo y apela al uso de los sentidos para crear un puente entre el código binario y los asistentes. Desde dinámicas lúdicas hasta ejercicios de percepción, esta exposición traslada la investigación a un plano táctil, olfativo, visual y sonoro. Las piezas encuentran su espacio dentro de la web para expandir su alcance y posteriormente rematerializarse fuera de la pantalla.

 

El ingenio y creatividad de los artistas invitados a esta muestra se hizo patente al haber trabajado con datos públicos disponibles en el portal datos.gob.mx; lo cual hizo posible plantear la información obtenida de una manera mucho más legible. ¿Qué patrones produce la estructura de datos, vínculos y entidades del portal oficial del gobierno mexicano? Para encontrar respuestas a esta interrogante los invitamos a visitar la página y experimentar de primera mano lo que este grupo de artistas realizó.

 

 

 

 

Please reload

LARMAGAZINE is proudly a free and independent art publication that seeks to innovate how contemporary art content is presented, edited, transmitted and consumed. To help us continue this vision, please click here to donate. We appreciate every contributor, reader, and supporter that helps to make this magazine possible

LARMAGAZINE is proudly a free and independent art publication that seeks to innovate how contemporary art content is presented, edited, transmitted and consumed. To help us continue this vision, please click here to donate. We appreciate every contributor, reader, and supporter that helps to make this magazine possible

Recent Posts
Please reload

GIF-LO.gif
LOGO FUNKA B-N-01.png